شما اینجا هستید

آجر به آجر » مهندس موصلی: «آجر به آجر» خیران بالقوه را بالفعل می‌کند

مهندس موصلی: «آجر به آجر» خیران بالقوه را بالفعل می‌کند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان فارس با تشریح طرح «آجر به آجر» گفت: پویش آجر به آجر مسیری است که خیرین بالقوه را به خیرین بالفعل تبدیل می کند.

مهندس سرفراز موصلی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران روزنامه «تماشا» در مورد طرح نوپای «آجر به آجر» جهت امر مدرسه سازی، ابعاد مختلف این طرح را تشریح کرد.

وی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: پیش از این، رویه جاری کشور در جلب کمک خیرین مدرسه ساز این بود که خیرین زمانی که می توانستند بخش عمده یا تمام هزینه ساخت یک مدرسه را بپردازند، به اداره کل نوسازی مدارس مراجعه کرده و به این کار خیر اقدام می نمودند. اما با طرح آجر به آجر این رویه ابعاد گسترده تری پیدا کرد.

این مقام مسئول افزود: جهت ترویج فرهنگ مشارکت آحاد جامعه در امر مدرسه سازی، طرحی در وزارت آموزش و پرورش با عنوان «آجر به آجر» کلید خورد به این شکل که سامانه ای تحت عنوان سامانه مهر مدرسه ایجاد شد تا اگر خیری امکان ساخت یک مدرسه کامل را ندارد، حداقل امکان ساخت یک متر مربع را داشته باشد لذا بستری فراهم شد تا بتواند در این امر خیر مشارکت کند.

موصلی خاطرنشان کرد: خیرین می توانند به این سامانه مراجعه کرده و در آن مدارسی که نیازمند تخریب یا بازسازی هستند را مشاهده نموده و پس از آن مبلغی را که می خواهند برای کمک به ساخت یا تعمیر آن مدرسه اختصاص دهند، از طریق همین سامانه پرداخت می کنند.

او در عین حال گفت: البته روش های دیگری نیز برای این امر پیش بینی شده که مراجعه به مجمع خیرین مدرسه ساز که در در اداره کل نوسازی مدارس استان و در شهرستان ها در ادارات آموزش و پرورش مستقر است، از جمله این روش ها است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان فارس همچنین خاطر نشان کرد: روش دیگر از طریق تلفن همراه و کد دستوری #۵۵۵۵۵*۶۶۵۵* می باشد که هر کسی با تلفن همراه خود می تواند از این طریق مبلغ مشارکت خود را واریز نماید.

موصلی در ادامه این گفت و گو هدف اصلی پویش آجر به آجر را ترویج فرهنگ مشارکت عنوان کرد و گفت: وقتی دانش آموز متوجه ساخت مدرسه توسط خیری می شود، به نوعی یک آموزش عملی در راستای کمک به همنوعان و مفید بودن به حال اجتماع در ذهن وی شکل می گیرد لذا در دانش آموز نیز انگیزه کمک به دیگران به وجود می آید و این هدف اصلی ماست.

او همچنین با بیان اینکه در کشور ۳۰هزار و در فارس ۳۳۰۰ خیر مدرسه ساز وجود دارد، گفت: این تعداد خیر در مقابل جمعیت ۸۵ میلیونی کشور به لحاظ تعداد کافی نیست گرچه از نظر کیفی کارهای بزرگی صورت گرفته و این خیرین همت داشته و نقش مؤثری در توسعه کشور داشته اند.

مهندس موصلی افزود: بنده اطمینان دارم افراد خیر دیگری در جامعه وجود دارند که شاید بستر مشارکت برای آنها فراهم نشده لذا “پویش ملی آجر به آجر” مسیری است که خیرین بالقوه را نیز به بالفعل تبدیل می کند؛ لذا در این پویش هدف نخست افزایش تعداد خیرین و پس از آن جمع آوری کمک های مردمی است.

این مقام مسئول در مورد زمان آغاز این پویش بزرگ نیز اظهار داشت: پویش آجر به آجر در ابتدای سال ۹۹ آغاز شده و تا به حال در استان فارس نزدیک به ۲۰۰ نفر در این طرح مشارکت داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم تا بستری فراهم شود تا هر کسی با حداقل توان مالی بتواند در این طرح مشارکت کند، تا حس خوب کمک به همنوعان در جامعه شکل گسترده تری به خود بگیرد.

موصلی از برخی رسانه ها که در پویش آجر به آجر همکاری گسترده ای با اداره کل نوسازی استان فارس داشته اند تقدیر نموده، از اهمیت نقش اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ مشارکت نیز سخن گفت و اظهار داشت: انتظار داریم اصحاب رسانه ابعاد این طرح را به خوبی انتشار دهند.

مدیر کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس فارس ادامه داد: نگاه ما به خبرنگاران یک نگاه از جنس همکاری است؛ کسانی که با قلم خود می توانند حس مشارکت در امور خیر را به طرز گسترده ای در جامعه تزریق کنند و در واقع کار آنها در قید مکان و زمان نمی گنجد.

 

مهندس موصلی گریزی هم به تغییر معماری مدارس در ساخت آنها زد و با اشاره به فعالیت های کلان در مدرسه سازی در مناطق مختلف استان فارس گفت: تغییر معماری مدارس با توجه به بافت سنتی و فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

موصلی در ادامه این گفت و گو به آمار مدارس در دست ساخت و نیازمند به تعمیر یا بازسازی استان فارس اشاره کرد و اظهار داشت: ما ۵۷۰پروژه مدرسه سازی دولتی و خیرساز در استان فارس داریم ضمن اینکه ۷۰۰مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی است.

او خاطرنشان کرد: میانگین سرانه آموزشی ما در استان فارس ۲۵٫۵ متر مربع است و گرچه از میانگین کشوری بالاتریم اما از سرانه استاندارد هنوز فاصله داریم.

موصلی همچنین در مورد فضاهای ورزشی دانش آموزی نیز گفت: ۸ استخر در دست احداث وجود دارد و سرانه ورزشی استان به طرز چشمگیری تغییر کرده و یکی از برنامه های دولت تداوم این مسیر است و در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس نیز قرار دارد.

این مقام مسئول از حذف کامل مدارس کپری در استان فارس خبر داد و گفت: آخرین مدرسه خشت و گلی استان نیز سال گذشته تخریب و بازسازی شد و اگر مدرسه ای هم باشد از آن استفاده نمی شود.

بدون دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجمع خیرین مدرسه ساز استان فارس | farsmkm.ir