شما اینجا هستید

خیرین مدرسه ساز » يادي از خير عارف سالک، زنده ياد حاج رحيم خالصي

يادي از خير عارف، سالك زنده ياد حاج رحيم خالصي

باني ۵ باب آموزشگاه در شيراز

هنوز عطر بهاري در فضاي هميشه نارنجستاني شيراز چتر و بال معطر خويش را در حد نام و آوازه اين شهر خوش آب رنگ باز نكرده بود كه خبري تاسف بار غنچه شكوفه ها را پرپر كرد.

حاج رحيم خالصي خيّر عارف و سالك شيراز به ديار باقي شتافته بود.

 مردي با خصلت هاي متعدد و انبوهي از دانسته ها و داشته ها ي عرفاني كه وقتي زبان به سخن مي گشود درهاي نابي از عرفان و معرفت از آن طراوش مي كرد.

در يك برف ريزان با دوربين شبكه فارس مهمان منزل باسخاوت وي شديم با دانه هاي انار كه خودش مهيا كرده بود و با دانه هايي از معرفت و عشق به ذات معرفت شناسي از حق سخن گفت: « وقتي نام ائمه را براي فرزندان برمي گزينيم جز محبت به اهل بيت چيز ديگري نيست و از طرفي اين نام در شخصيت و رفتار افراد تاثير دارد . مانند افرادي چون جواد ، صادق و كاظم هستند از خصايص معنوي راستگويي و كذب قيض بهره مندند.»

اين خيّر نويسنده كه كتاب مناسك حج او به تاييد حضرت امام خميني (ره) نيز رسيده است ، در بعد عرفاني ديگري به تشريح درجات انساني مي   پرداخت و مي گفت: « در كلاس ادب و معرفت سه بخش داريم كه انسان ها در آن نقش دارند اول مترجم ، كلاس دوم مفسّر و مرحله سوم محقق كه در اين سه باب افراد يا مطالب را ترجمه مي كنند كه كمال ندارد و مثلا     داستاني را به زبان ديگري ترجمه مي كنند .

و يا اينكه تفسير مي كنند كه در اين حالت، علت وجودي آن را شرح مي دهند، كه مثلا چرا فلان سوره مكي يا مدني است و يا شرع نزول آن چيست؟ در مرحله سوم شخص چيزي را بدون ادراك دليل بدون آنكه عنادي كرده باشد پذيرا نيست.

مانند كساني كه در قرآن تحقيق مي كنند . خداوند رحمان به اين دليل است كه حتي به دشمن خود مانند فرعون هم عنايت دارد و شيطان نيز از درگاه او مايوس نيست.

اين خير محقق و مفسر معتقد بود خصلت رحيميت خداوند كه بالاتر از رحمانيت اوست شامل افرادي انگشت شمار و به قولي تافته هاي جرا بافته اند، نه همه مردم . بنابراين اگر ما براي خدا كار خيري را فقط براي رضايت او و با تمام سلول ها و ذرات بدن انجام بدهيم به رحيميت مي رسيم.

زنده یاد خالصی با اشاره به سوره البقره (آیه ۲۶۴) می گفت خداوند در این سوره مثال می زند که اگر به اندازه حبه ای و دانه ای کار خیر انجام دهید من هفتصد برابر آن را اعطا می کنم یعنی ۷۰۰ برابر و حتی باز تاکید می فرماید آن را وسعت می دهم و شامل رحیمیت خداوند می شویم. کما اینکه شاعر می گوید:

الهی رحمتت دریای عام است

و از آن قطره ای ما را تمام است

اگر آلایش خلق گناهکار

روی شویند در آن دریای به یکبار

نگردد تیره آن دریا، زمانی

این خیر نیک اندیش خوش نگار با این که بخش عمده ای از اندوخته خود در راه مدرسه سازی انفاق کرده بود، ذره ای از آن را بخود منصوب نمی دانست و میگفت همه چیز مال خداست .  “اصلا منی وجود ندارد . همه چیز متعلق به خداست ، خدا هم سبب و هم مسبب است.
لذا  لطف و عنایت او باعث شد از سال ۱۳۶۳ جرقه ای در دلم روشن شود که مدرسه ای را بنام حضرت مهدی (عج) در قسمتی از شیراز که ضرورت دانش آموزان بود ساختم و بعد از آن نیز یک آموزشگاه را برای فرزندان شاهد در جنوب شیراز . در ادامه نیز یک مجتمع آموزشی در منطقه محروم روستای ظفرآباد احداث کردم که یک طرف دانش آموزان راهنمایی و در طرفی دیگر برای استفاده دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

آخرین آموزشگاه هم بنام هجرت النبی که ارادتی به پیامبر اسلام (ص) بوده و در حال ساخت است.” این فضای آموزشی در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید و مورد استفاده دانش آموزان شیراز در مرکز این شهر گرفت. در روزی که خیر عارف سالک آن با آن روح بزرگ آسمانی خود شاهد و ناظر این صحنه زیبا بود و خرسند از این که توشه ای از کار خیر در این مدت عمر که به تعبیر خودش زود گذر است بود.

یادش گرامی و روحش جاودان/

بدون دیدگاه

مجمع خیرین مدرسه ساز استان فارس | farsmkm.ir